Zoals Leusden voor Amersfoort is en Zoetermeer voor Den Haag, zal Apeldoorn dat voor de Veluwe worden?
Afgelopen woensdag werden de drastische verkeersplannen voor de binnenstad van Apeldoorn aan de bewoners bekend gemaakt. Een jaar geleden konden we al melden dat de Kalverstraat volledig dicht zou gaan. Door het centrum rijden van Oost naar West, is binnen een jaar verleden tijd. Hiermee raakt Apeldoorn de toevallige passant kwijt. Horeca en winkels zullen dit zeker gaan merken.
Een parkeerplek vinden wordt ook een stuk lastiger, er zal meer omgereden moeten worden. De huidige doorstromingsroutes zoals de Laan van de Mensenrechten en de Wilhelmina Druckerstraat kunnen het autoverkeer nu al nauwelijks aan.
De gemeente geeft aan dat winkeliers en horeca hier maar aan moeten wennen en andere manieren moeten zoeken. Maar zit deze “rek” erbij de ondernemers nog wel in? De leegstand van winkels in Apeldoorn is enorm.
Twee weken geleden op een vrijdagochtend was het in het centrum van Amersfoort gezellig druk, op dat zelfde moment was er in de Hoofdstraat van Apeldoorn bijna niemand te bekennen. Hoe kan dat? Beide steden zijn in omvang even groot. Het verschil is dat Amersfoort een betere bereikbaarheid heeft en ook nog meer zelfstandige ondernemers.
De binnenstad van Apeldoorn bestaat grotendeels uit filiaalbedrijven die hun zaken ook op een industrieterrein zouden kunnen doen. Eén van de laatst overgebleven ondernemers in het centrum is Hans van Werven. Zijn familie runt al 100 jaar een tweetal winkels in Apeldoorn. Hij heeft het centrum van Apeldoorn zien veranderen van een bruisende binnenstad met veel zelfstandige winkels en mooie modezaken naar een dode boel.
Volgens hem heeft de gemeente Apeldoorn dit gewoon laten gebeuren. Na 2010 is het hard gegaan. Hij maakt zich ook zorgen om de binnenstad maar denkt dat het zijn tijd nog wel zal duren. Zijn pand aan het marktplein staat immers ook op de nominatie om gesloopt te worden.
Dat Apeldoorn de weg heeft gekozen om geen regionale winkelstad meer te zijn, begint nu langzaam wel duidelijk te worden. De winkelstad ambities uit de jaren ’80 en ’90 zijn verdwenen. En dat straks helemaal met het verdwijnen van winkelcentrum De Oranjerie.
Een ander bijkomende last voor ondernemers in de binnenstad is, het verbod op diesel bedrijfsbussen per 1 januari 2025. Apeldoorn is 1 van de 10 steden die dit gaat invoeren. Hoe zit dat dan met een storing en verbouwing? 90% van de servicebussen in Nederland is een diesel. De hele ZZP bouw rijdt nog met diesels.
Het “denken” dat velen over anderhalf jaar elektrisch zullen rijden is een utopie. Veel ZZP’ers kunnen het geld niet eens vrijmaken om een elektrische bus van minimaal 100.000 euro aan te schaffen. En de leasemaatschappijen hebben een groot tekort aan elektrische bussen.
Als de regel daadwerkelijk vanaf 1 januari 2025 in Apeldoorn van kracht wordt, gaat de lokale economie in de binnenstad nog meer stilvallen.
Ondertussen wachten veel ondernemers angstvallig af. Een groot woningbouwproject in het centrum ligt compleet stil in verband met de te lage belangstelling en grote onzekerheden over de kosten. Een speciaalzaak in het centrum zou graag een groter pand willen kopen, maar durft op dit moment de stap niet meer aan. Het ligt allemaal stil.
Laten we hopen dat de 15 minuten steden er gauw gaan komen, dan zijn we binnen een kwartiertje in Arnhem, Amersfoort of Deventer om toch nog gezellig te kunnen winkelen.