Vliegveld Teuge was andermaal belangrijk in de herdenkingen rond Operatie Market Garden. Niet alleen stapten daar talloze veteranen-parachutisten in, maar het toestel tankte daar en bleef overnachten. Een hele klus voor de luchtverkeersleiding van het veld. De start en landing, het taxiën vergen extra aandacht. Tegelijk is het mooi te zien dat een vliegtuig dat aan de wieg stond van de expansie van de burgerluchtvaart, nog steeds ‘in de vaart’ wordt gehouden.
Gezagvoerder Andrew Dixon gaf aan 100% vertrouwen te hebben in het inmiddels tientallen jaren oude toestel. Het gaat niet om het frame, zoals hij vertelde in een interview met Samen1, maar vooral om de staat van onderhoud. Die is uitzonderlijk goed te noemen. De eigenaar van het toestel spaart kosten noch moeite.
Goof bakker, al sinds jaar en dag de kenner van alles wat op vliegveld Teuge opstijgt en landt herinnerde eraan dat dit toestel uitstekende diensten heeft bewezen in de oorlog en daarna uitstekend kom worden ingezet in de burgerluchtvaart. Ook de KLM vloog kort na de oorlog met dit toestel: “Een verfje en wat stoelen en dan konden er passagiers mee worden vervoerd.”
Het is ook goed te melden dat begin augustus 1945 H.K.H. Prinses Juliana met haar dochter Margriet landde op Teuge in een Douglas DC-3. Mogelijk doordat de Canadese bevrijders het vliegveld hadden voorzien van stalen platen zodat ook grotere en zwaardere toestellen Teug konden aandoen. Dat gebeurde omdat vanaf Teuge militairen werden gerepatrieerd naar het Verenigd Koninkrijk om van daaruit per boot terug te gaan naar het thuisland.
In de video gezagvoerder Dixon en Goof bakker aan het woord over de mogelijkheden en deb=verdiensten van deze historische DC-3:
https://www.youtube.com/watch?v=1z_3qit-eQE&t=58s