Black Friday: korting op tv’s, maar niet op duurzaamheid

Regionieuws

Regio | Door: Serge Poppelaars | | Laatste update: 4 december 2024, 12:25
air 20241126 black friday
Foto: Black Friday

De Black Friday-aanbiedingen worden opnieuw massaal gepromoot, maar is dat wel terecht? Vergelijkingssite Slimster heeft de Black Friday-data onderzocht om te ontdekken welke producten daadwerkelijk goedkoper zijn geworden. Daarbij is specifiek gekeken naar diverse elektronische apparaten. Uit de analyse blijkt dat wie deze week op zoek is naar een nieuwe tv of friteuse, kan rekenen op aantrekkelijke kortingen. Wie echter een nieuwe wasmachine of droger nodig heeft, kan beter nog even wachten.

Friteuses en tv’s goedkoper tijdens Black Friday
Volgens Slimster zijn friteuses en televisies tijdens Black Friday echt voordeliger dan in de rest van november. Niet alleen deze producten, maar ook vriezers, IP-camera’s en deurbellen dalen in prijs tijdens de Black Friday-week. Daarentegen blijken huishoudelijke apparaten zoals wasmachines, stofzuigers, ovens, kookplaten en wasdrogers zelden in de aanbieding te zijn. Wel merkt Slimster op dat winkeliers in september vaak prijzen flink verhogen, zodat ze in november met “kortingen” kunnen stunten.

Winkels tegen de stroom in
Hoewel Black Friday voor veel bedrijven een kans is om hun artikelen te promoten, zijn er ook ondernemers die bewust niet meedoen. Zo kiest een winkel in het centrum van Apeldoorn er al voor het derde jaar op rij voor om een tegengeluid te laten horen. Een winkelier vertelt:
“In ons eerste jaar hebben we tijdens Black Friday boompjes geplant in de regio. Het tweede jaar hebben we iets soortgelijks gedaan. Dit jaar gaan we de straat op om zwerfafval op te ruimen.”

De winkel benadrukt dat zij niet de enige zijn die Black Friday links laten liggen. “Ik herinner me dat er vorig jaar ook meerdere bedrijven waren die hun deuren sloten op deze dag. Of zij ook iets voor de natuur hebben gedaan, weet ik niet zeker.” De winkelier roept consumenten op om duurzamer te kopen. Hoewel dit vaak meer kost, gaan de producten meestal langer mee.

Het Amerikaanse koopjesfestijn Black Friday, dat sinds 2015 ook in Nederland steeds populairder is geworden, bereikte volgens Google Trends zijn hoogtepunt in 2019. Tijdens de coronapandemie nam de belangstelling af door beperkingen op fysiek winkelen, maar de afgelopen twee jaar is de populariteit weer gegroeid. Dit jaar begint Black Friday op 29 november. De volledige conclusies van het onderzoek zijn te lezen op de website van Slimster.nl.

Deel dit bericht: