De Tweede Kamer is verdeeld over de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Een meerderheid wil dat kleine ondernemers tot 2029 worden uitgezonderd van de verplichting om elektrische bedrijfswagens te gebruiken. Door druk vanuit de Kamer lijkt er ruimte voor uitstel voor kleine ondernemers.
Maar in Apeldoorn is geen verdeeldheid over dit onderwerp. De gemeenteraad heeft dit jaar al besloten om de zero-emissiezone voor werkbusjes (denk aan koeriers en ZZP-ers) pas per 1 januari 2030 in te voeren. Daarmee waren de eerdere plan voor 2025 van tafel, net als de overgangsregeling en ontheffingen. De belangrijkste redenen voor dit uitstel zijn de belangen van ondernemers en het probleem van netcongestie. Grote laadvoorzieningen (laadpalen e.d.) voor elektrische voertuigen zijn pas tegen 2030 beschikbaar.
Ondernemers krijgen hierdoor meer tijd om zich voor te bereiden op de overstap naar schoon vervoer. De gemeente blijft wel vastberaden om het centrum van Apeldoorn tegen 2030 emissievrij te maken. Andere steden in Nederland, zoals Rotterdam en Amsterdam, voeren de zones al vanaf 2025 in, maar de regels verschillen wel per gemeente.