Modernisering Digitale dienstverlening Gemeente Apeldoorn

Regionieuws

Regio | Door: Donya Tijdink |
Foto: Christiaan Gijtenbeek

De digitalisering van de diensten die Gemeente Apeldoorn biedt, is een belangrijke stap om inwoners, ondernemers en organisaties nog beter van dienst te kunnen zijn. Tijdens de PMA Plus van donderdag 15 mei werd de modernisering van deze digitalisering van het bestuurlijk verkeer besproken en nader toegelicht.

De ‘Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer’ (Wmebv) biedt de kans om de dienstverlening binnen gemeenten te moderniseren en te verbeteren. Deze wet geeft inwoners en ondernemers het recht om digitaal met de gemeente te communiceren. Dit betekent dat zij hun aanvragen, bezwaarschriften en andere formele berichten eenvoudig en snel via digitale kanalen kunnen indienen. Daarnaast zal er ook voor alle producten en diensten een digitaal kanaal worden aangewezen in een aanwijsbesluit. Hier spelen alle bestuursorganen een rol in.

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer zal op 1 januari 2026 in werking treden. De wet geeft de burger recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te zenden op een door het bestuursorgaan bepaalde wijze.

Informatie: De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)

Foto: Christiaan Gijtenbeek

Deel dit bericht: