Veluwe opnieuw het sterkste streekmerk van Nederland

Regionieuws

Regio | Door: Suus ten Kate |
air 20231105 bewonersweekend paleis het loo 02 serge poppelaars
Foto: Serge Poppelaars

De Veluwe is in 2025 wederom uitgeroepen tot het sterkste streekmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda. Met overtuiging voert de regio de ranglijst aan, gevolgd door Zuid-Limburg en Texel. De Veluwe scoort hoog op bekendheid, waardering, binding én bezoekintentie en blijft daarmee de absolute favoriet onder Nederlanders. Niet alleen natuurliefhebbers trekken massaal naar de regio, de aantrekkingskracht van de Veluwe blijkt uit een brede steekproef onder 12.670 respondenten van 18 jaar en ouder.

Jong en oud, van alle regio’s en leefstijlen, waarderen de streek om haar groen, wandelroutes en recreatieve mogelijkheden. Ruim 40 procent ziet de Veluwe als een ideale bestemming voor een fietstocht of (korte) vakantie. ‘De Veluwe is natuurlijk heel bekend. Het is het grootste natuurgebied van Nederland en staat bekend als recreatie voor natuurgenieters’, zegt Maarten Witberg, Beleidsmedewerker Ruimte, Natuur en Milieufederatie Gelderland. Naast de natuur spelen attracties een grote rol in de kracht van het streekmerk. In de Vrijetijd Top 50 van Gelderland komen drie Veluwse trekpleisters in de top tien voor: Burgers’ Zoo op nummer één, en Apeldoorn met de Apenheul op drie en Paleis Het Loo op zeven. Deze locaties tonen de veelzijdigheid van het aanbod en trekken jaarlijks tienduizenden bezoekers. Raoul van den Berg, senior marketeer van de Apenheul, vertelt dat met name de vakanties voor de meeste drukte zorgen. ‘We zien tijdens de vakantie dat mensen vanuit het hele land naar de Apenheul komen, maar we zien ook dat dat komt door de vakantieparken die hier natuurlijk veel aanwezig zijn op de Veluwe.’

Uit hun eigen klanttevredenheidsonderzoek, wat ze afnemen na elk bezoek, blijkt het een combinatie te zijn van twee dingen: ‘Het is een combinatie van mensen die vanuit hun huisadres komen en mensen die vanuit hun vakantieadres ons park bezoeken’, aldus Van Den Berg. Dat de Veluwe opnieuw op nummer één staat, is geen toeval. Jarenlange samenwerking tussen gemeenten, de provincie Gelderland, natuurorganisaties en ondernemers heeft de regio tot een topmerk gemaakt. Volgens merkleider Veluwe Sarel Tempelman van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen blijft samenwerking essentieel: ‘Er liggen grote uitdagingen, zoals de groei van het aantal bewoners. We willen bezoekers en bewoners blijven informeren over al het moois dat de Veluwe te bieden heeft en tegelijkertijd de balans tussen recreatie, natuur en economie behouden.’ Met de hoogste bezoekintentie van alle Nederlandse streken blijft de Veluwe onverminderd populair. Bijna de helft van de Nederlanders overweegt een bezoek aan de regio en een groot deel verwacht dat de populariteit de komende jaren verder zal groeien.

Deel dit bericht: